Thursday, March 4, 2021

NOUN PHRASE.

0 comments

 Pada pembahasan sebelumnya kita dapat melihat bahwa pada Subject dan Complement diisi oleh noun. Namun, umumnya pada Subject dan Complement tidak hanya diisi oleh noun saja, tetapi Noun Phrase. Oleh karena itu materi selanjutnya yaitu NOUN PHRASE. 

NOUN PHRASE 

Noun Phrase adalah kelompok kata yang diakhiri dengan kata benda (noun). kelompok kata tersebut merupakan penjelas (Modifier of Noun) dari kata benda. penjelas (Modifier) tersebut terdiri dari determinersadjectivenoun, dan verb. Jadi pola struktur dari noun phrase adalah Penjelas (modifier) + Kata Benda (noun). 

Example: 

book 

white car 

computer desk 

Berikut ini adalah jenis-jenis modifier atau penjelas yang digunakan untuk Noun 

1. Determiners 

Determiners yang digunakan sebagai penjelas dari Noun adalah: 

- Cardinal Numbers (onetwothreefour, etc.), digunakan untuk menyatakan jumlah dari benda tersebut, jadi fungsinya adalah penjelas jumlah dari benda. 

example: 

two cars 

four wheels 

- Ordinal Numbers (firstsecondthirdforth, etc.) digunakan penjelas tingkatan dari benda tersebut. 

example: 

The first movie 

The second chance 

Possessives (myyourtheirour, his, herits) digunakan untuk menyatakan kepemilikan. 

example: 

my table 

their glasses 

Demonstratives ( thisthatthesethose) digunakan sebagai penjelas letak benda. This dan That digunakan untuk singular noun, Sedangkan These dan Those digunakan untuk plural noun. 

example: 

this bag 

these bags 

Quantity (manymuchfewlittlesomeany) digunakan untuk menjelaskan jumlah benda. Penjelasan fungsinya ada pada materi sebelumnya. 

example: 

many books 

much water 

NoteSome hanya digunakan pada kalimat positif. Sedangkan Any hanya pada kalimat negatif dan kalimat tanya. 

Article (a/anthe), a/an digunakan pernyataan yang sifatnya umum atau menjelaskan subject yang sebelumnya tidak dijelaskan/disebutkan. The digunakan untuk menyatakan sesuatu yang sudah diketahui sebelumnya, spesifik, atau sesuatu yang merupakan pengetahuan umum. 

example: 

need a book to write my name on it (bisa buku apa saja) 

need the book to write my name on it (buku tertentu) 

2. Adjective 

Adjective digunakan untuk menggambarkan kata benda dari berbagai aspek. Seperti, QualitySizeColorShape, Age, Material dan Purpose 

Example: 

Quality = a beautiful girl 

Size = a large house 

Age = a modern TV 

Shape = a round table 

Color = a brown glass 

Material = a wooden door 

Urutan adjectives ada 8, yaitu opinionsize/dimensionageshapecolororigin, material, and purpose. Dikenal juga dengan singkatan „OSASCOMP„. 

1. Opinion adalah adjective yang menunjukkan pendapat tentang sesuatu/seseorang. 

Example: 

 funnybeautifulfabulousdifficultprettyuglysilly, etc. 

2. Size/Dimension adalah adjective yang menunjukkan ukuran besar kecilnya sesuatu/seseorang. 

Example: 

 largetinyenormouslittle, etc. 

3. Age adalah adjective yang menunjukkan umur sesuatu/seseorang. 

Example: 

 ancientnewyoungold, etc. 

4. Shape merupakan adjective yang menunjukkan bentuk sesuatu. 

Example: 

 squareround, flat, rectangularheart shapedsphere, etc. 

5. Color merupakan adjective yang menunjukkan warna sesuatu. 

Example: 

 bluebluishpinkpinkishredreddish, mix colored, etc. 

6. Origin adalah adjective yang menunjukkan asal sesuatu/seseorang atau kenegaraan seseorang. 

Example: 

 MexicanChineseeasternnorthern, etc. 

7. Material -merupakan Adjective yang menunjukkan materi yang membentuk suatu benda. 

Example: 

 wooden, metal, cottonpaperstone, etc. 

8. Purpose adalah adjective yang menunjukkan tujuan/kegunaan benda, sering kali berupa gerund (V-ing). 

Example: 

 sleeping bagbaking pan, watering can, etc. 

Dari urutan 8 adjectives yg baru kita bahas, tidak harus digunakan semua. Kalau hanya ingin menggunakan dua adjectives? Boleh, tapi disesuatikan dengan urutannya. 

Contoh 1: 

 Benar: “A good-looking young boy.” 

 Salah: “A young good-looking boy.” 

Ingat urutan OSASCOMP? Opiniongood-lookingageyoung. 

Contoh 2: 

 Benar: “A small red car.” 

 Salah: “A red small car.” 

Urutannya, aize/dimensionsmallcolor: red. 

3. Noun 

Noun juga bisa digunakan sebagai penjelas untuk noun (kata benda) lainnya. 

Example: 

language class 

two story building 

five-speed car 

brick patio 

note: jika noun berfungsi sebagai penjelas maka noun tersebut tidak bisa diubah menjadi jamak/plural 

4. Verb 

Verb juga bisa digunakan sebagai penjelas untuk kata benda. Dalam hal ini verb yang digunakan adalah Verb+ing dan juga Verb3 / Past participle. 

example: 

drawing book 

cooking oil 

fallen tree 

packed gift 

NOTE: jika benda yang dideskirpsikan merupakan benda tunggal, maka article a/an dan the akan selalu mengawali noun phrase 

SUBJECT-VERB AGREEMENT 

Agreement berarti kesesuaian. Kata lain dari agreement adalah concord. Sedangkan Subject-Verb Agreement adalah kesesuaian antara subjek dengan kata kerja dalam sebuah kalimat. Dalam hal ini jika subject tersebut singular maka verb nya juga harus singular , begitu juga sebaliknya, jika subject tersebut plural maka verb nya juga harus plural . 

The boy plays football 

The boys play football 

Pada kalimat di atas terlihat bahwa jika subject the boy itu singular maka verb-nya juga harus singular (ditambahkan –s/-es) . Sebaliknya, jika subject the boys itu plural maka verb nya juga harus plural . 

Singular Verb 

Verb1 + -s/-es_ = plays , works 

is / was 

has 

does / doesn't 

Plural Verb 

Verb1 = play , work 

are / were 

have 

do / don't 

Berikut ini ketentuan aggreement yang digunakan. 

1. Subject terpisah dari Verb 

Jika dalam kalimat terdapat Prepositional Phrase (preposition + noun phrase) yang memisahkan antara subject dan verb , maka prerpositional phrase tersebut tidak dapat mempengaruhi verb . 

The doors at the houses are broken 

The door at the houses is broken 

The work performed by the officers is not worth our paying them any longer 

Jadi pada kalimat diatasat the houses tidak mempengaruhi verb , verb yang digunakan tetep is karena subject nya tunggal yaitu the door . 

The key to the door is in the drawer 

Several Theories on this subject have been proposed 

2. Subject yang selalu Singular 

Subject berikut merupakan subject yang selalu tunggal, maka verb nya pun juga harus tunggal. 

anyone , anybody , anything 

no one , nobody , nothing 

someone , somebody , something 

everyone , everybody , everything 

Everyone was under the house 

Someone has lost his ticket 

Someone always takes the milk everyday 

3. Subject yang dihubungkan dengan and dan or / nor 

Jika ada subject yang dihubungkan dengan and maka otomastis subject tersebut menjadi plural . 

Ann and Jim are students 

He and I make the cake together 

Namun, jika subject dihubungkan menggunakan or / nor maka, kata kerja menyesuaikan subject setelah or /nor . 

either John or his friends are going to the beach 

either John or his friend is going to the beach 

4. Gerunds sebagai subject 

Gerunds adalah Verb-ing yang berfungsi sebagai noun. Jika terdapat _gerunds sebagai subject maka otomatis verb nya adalah verb singular . 

Dieting is very popular today 

Writing many letters makes her happy 

Buying clothes is really common in present society 

5. Kata Benda Collective 

Jika subject sebuah kalimat adalah collective noun (kata yang memiliki makna „kumpulan dari berbagai jenis”) maka subject tersebut adalah singular . 

The family was elated by the news 

The organization has lost many members this year 

The commitee decides to run the event late 

6. Kata- kata yang menyatakan waktu, uang, ukuran dan berat suatu benda termasuk dalam subject singular 

Five dollars is too much to ask 

Sixty days is not enough 

7. There dan Here 

Penggunaan is dan are dipengaruhi oleh kata benda yang mengikutinya. 

There is + singular subject 

Here is + singular subject 

There are + plural subject 

Here are + plural subject 

e.g. 

There are several dents in the car 

There is a car in front of our house 

8. A Number Of dan _The Number of 

number of + plural noun + plural verb 

the number of + plural noun + singular verb 

e.g. 

number of students are going to the class picnic 

the number of students is going to the class picnic 

Exercise NOUN PHRASE 

Please identify the Modifiers of Noun and the NOUNS in these sentences !!! 

1. This ( demonstrative ) /old ( adjective ) / computer ( noun ) is worthless. 

2. We haven‟t heard a funny joke recently. 

3. This windy weather leads to many fallen trees. 

4. The wealthy ladies bought expensive jewelry in every store. 

5. The frustratedexhausted hunters walked on. 

6. She is my favorite cousin. 

7. The excited child ran along the busy sidewalk. 

8. We sat in the first row of seats. 

9. These two blue pens will not write. 

10. Kelsey served English muffins for brunch. 

11. Will you finish these choresplease? 

12. Three large raccoons ate quickly at our empty campsite. 

Exercise : SUBJECT AND VERB AGREEMENT 

Choose the correct form of the verb that agrees with the subject. 

1. Annie and her brothers (is, are) at school. 

2. Either my mother or my father (is, are) coming to the meeting. 

3. The dog or the cats (is, are) outside. 

4. Either my shoes or your coat (is, are) always on the floor. 

5. George and Tamara (doesn'tdon'twant to see that movie. 

6. Benito (doesn'tdon'tknow the answer. 

7. One of my sisters (is, are) going on a trip to France. 

8. The man with all the birds (liveliveson my street. 

9. The movieincluding all the previews, (taketakesabout two hours to watch. 

10. The players, as well as the captain, (wantwantsto win. 

11. Either answer (is, are) acceptable. 

12. Every one of those books (is, are) fiction. 

13. Nobody (knowknowsthe trouble I've seen. 

14. (Is, Are) the news on at five or six? 

15. Mathematics (is, are) John's favorite subjectwhile Civics (is, are) Andrea's favorite subject. 

16. Eight dollars (is, are) the price of a movie these days. 

17. (Is, Are) the tweezers in this drawer? 

18. Your pants (is, are) at the cleaner's. 

19. There (was, were) fifteen candies in that bagNow there (is, are) only one left! 

20. The committee (debatesdebatethese questions carefully. 

 

 

1. don't read very much. I haven't got many books. 

2. Quick! We must hurry. We haven't got much time. 

3. Do you travel a lot? Have you been to many countries ? 

4. Tina hasn't got lived here very long, so she doesn't know many people 

5. Have you got much luggage ?' 'Noonly this bag.' 

6. know Paris very wellI've been there many times. 

7. We enjoyed our holiday. We had much fun . 

8. This road is very dangerousThere are  many accidents . 

9. We enjoyed our holiday. We had many interesting things. 

10. It took me a long time to drive hereThere was much traffic. 

 

 

Note 

  1. Time maknanya waktu jadi dia sifatnya uncountable , sedangkan untuk times itu menyatakan berapa kali / multiplicative jadi dia masuk countable 

 

  1. Perbedaan much/many dan a lot of , jika much untuk uncountable dan many untuk countable , maka a lot of bisa digunakan untuk uncountable dan countable, jadi jika bingung menggunakan many atau much silahkan mengunakan a lot of. 

 


No comments:

Post a Comment